عشاق السياحة في تركيا اقدم لكم تجربتي في اجراءات الدخول والوصول في مطار اتاتورك اسطنبول طبعا والشئ الاهم اذا كنت من السعودية لازم تودع البيك حبايبي.

 

اجراءات الدخول والوصول في مطار اتاتورك

 

أول شئ عند الهبوط من الطائرة تسير حوالي 1 كيلو حوالي من 10 الي 15 دقيقة مشي، وكذلك لحد ماتوصل الي منطقة الجوازات تسير ايضا حوالي 2 الى 3 كيلو، وذلك علي حسب الطائره وين نزلتك والشركه الخاصه بك وعندما تطلع للجوازات راح تنتظر بالصف حوالي من نصف ساعه الي ساعه وذلك يختلف علي حسب الزحمة وكذلك علي حسب في اي وقت هبطت بالطائره لان في اوقات بيكون كل شئ رايق واوقات زحمة جدا والموضوع كلة بياخدلة حوالي من ساعه الي ساعتين.

 

الطيران التركي

 

وحبايبي في شئ مهم ان لا يوجد لغة عربيه في مطار اتاتورك اما انجليزية او تركية، وايضا كنظافة المكان روعة فوق الوصف وكمان الحمامات نظيفة جداااا والرائحة جميلة وده بيديك احساس حلو كتير في شئ مهم تاني وهو انك بتاخد حوالي ساعتين نت مجاني. وانت في المطار يضيعو لك الوقت والزهق وده انك بتفتح الواي فاي هتلاقي مطار اتاتورك وتستخدم النت تتكلم مع اهلك وتخبرهم انك وصلت وتبعت اللي بدك اياه واول ما بتطلع بتركب المترو.

 

مطار اتاتورك من الداخل

 

والشئ الاهم اذا كنت ما جيت تركيا من قبل بالتالي مش هتكون عارف كيف تروح علي الفندق تبعك ومحل السكن اللي انت حاجز فية فلازم تستخدم جوجل ماب وهو راح يوضح لك ايه بدك تاخد من مواصلات عامة لتوصل. تقريبا المواصلات بالمترو راح تكلفك 6 ليره اما التاكسي ممكن ياخد من 100 الي 150 ليرة تركي واذا عرف انك سائح راح ياخد باليورو فخلي بالك المترو هيوفرلك كتير فلوس.
شئ مهم: اخر عند استخدام المترو لازم يكون معاك مبلغ بسيط بمعني ان يكون معاك 5 ليره او 10 ليرة لان لو معاك من 100 ليره وفوق الماكينة ما راح تصرفلك، وكمان اذا كان معاك عملات ورقية مقطوعة او مشقوقه كذلك الماكينة ما راح تقبلها
وبالتالي هتتبهدل في المواصلات وما هتروح ولا بالمترو ولا الترام.

ملحوظه اخري: المواصلات العامة بتغلق حوالي الساعة 12 مساء اول ما تنزل من المترو استخدم جوجل ماب للوصول للفندق.
اتمني تكون مقال اجراءات الدخول والوصول في مطار اتاتورك افدكم كتير لو فيه اي استفسارات سيبوها في التعليقات
الي اللقاء في جولة اخري.