عشاق السياحة في تركيا اقدم لكم مقال وموضوع مهم جدا وهو كيف تحصل علي الاقامة السياحية في تركيا.

 

كيف تحصل علي الاقامة السياحية في تركيا

 

كيف تحصل على الاقامة السياحية في تركيا؟

اول شئ مهم وهو ان في اكتر من اقامة متوفرة وهي اما ان تكون اقامة سياحية او اقامة تعليمية او اقامة استثمار او انك حابب تستقر في تركيا، طبعا بسبب الاوضاع اللي بتعيشها المنطقة العربية سواء في سوريا او اليمن او مصر او غيرهم اللي كل يوم بيزيد في المنطقة كلها فيوجد العديد من الناس بتفكر في مكان يقضون فية بقية حياتهم للسكن او العيش فيها بعيد عن كل الصداع ده اللي يملئ المنطقة العربية.

أهم مايوجد في تركيا كبلد:

1 .بلد سياحي بها الاماكن السياحية مثل دولمة باهجة وجزر الاميرات وغيرها.
2 .عاداتها قريبة من عادات العرب ودول البحر الابيض المتوسط.
3 .بها العديد من الثقافات لوجود العديد من الجنسيات فيها.
4 .المدن الاصغر فيها قريبة من العرب وحميمية لهم اكثر مثل بورصة و طرابزون.

طبعا اول شئ اذا حابب تطلع اقامة سواء كان اي نوعها لابد ان يكون معاك فيزا ودا الطبيعي فاذا كنت عايز تطلع اقامة سياحية لازم يكون معاك فيزا سياحية واذا كنت عايز اقامة استثمار لازم معاك فيزا استثمار واذا كنت عايز اقامة تعليم لازم معاك فيزا تعليم واذا كنت عايز اقامة دائمة لازم معاك فيزا دائمة وهكذا.

مميزات و فوائد الاقامة السياحية في تركيا:

. تريحك من موضوع الفيزا .
. تجدد بشكل سنوي.
. بتاخدها بناء علي جواز سفرك بمعني جواز السفر لو فيه 6 شهور بتاخدها 6 شهور لو سنه بتاخدها سنة، وهكذا  يمكنك فتح حساب بنكي في تركيا.
غير مسموح لك بالشغل والعمل بالاقامة السياحية في تركيا.
امتلاكك لاي نوع من الاقامات بيسمحلك تدخل سيارة من خارج تركيا بدون رسوم الجمارك.

خطوات عمل الاقامة السياحية:

بتروح مكان يسمي الامنيات او تستطيع التقديم اونلاين من هنا بتاخد موعد وبيكون لية متطلبات وهي كالاتي:
1 .جواز سفر ساري المفعول.
2. 4 صور شخصية.
3.تأمين صحي.
4.عقد ايجار منزل مصدق.
5. استمارة التقدم الالكترونية ” ملحوظة مهمة ” الجوازات التركية يتواجد بها اللغة العربية شئ اخر لازم تكون متواجد في تركيا لان المواعيد ليست ثابتة يعني ممكن تاخد معاد بعد اسبوعين وتتقدم وي قولك تعالي بعد شهر بحسب العرض والطلب والمدينة اللي بتقدم فيها، وطبعا اسطنبول بها زحمة رهيبة وكل مدينة لها موقع امنيات خاص بها تقدم من خلالة. شئ مهم عن التأمين الصحي ” السيكورتا ” باختصار شديد هو  عندما تطلع الفيزا لازم يكون عندك تامين ودا طبعا بيختلف علي حسب العمر من حيث التكلفة ويتراوح ما بين 300 الي 500 ليرة تركية وعلي حسب الشركة. شئ مهم اخر وهو “عقد ايجار منزل في تركيا ” هذا الشئ مهم لانهم اذا وافقوا علي الاقامة وكل حاجة بقت تمام لازم يبعتوا كارت الاقامة علي البريد التركي ولازم عنوان منزلك عشان يبعتوا الاقامة علية واذا مكنش عندك بيت فهذا الكلام كلة ملوش اي فائدة في هذا الموضوع والفترة اللي بيستغرقا حتي تاخد الاقامة في يدك من اسبوعين لشهر والتكاليف حوالي من 500 الي 800 ليرة تركي وطبعا فوائدها انك تتجول براحتك دون جواز سفر وايضا استكشاف كل بقاع البلد بصورة جميلة ووجود محل اقامة ثابت.

 

الإقامة السياحية في تركيا

 

و ذا ما بدك كل هي الشغلات وبدك شئ مريح اكتر ومهم ولكن اكثر تكلفة وهو عن طريق مكتب من مكاتب الاستشارات و بتكون وظيفتة الاساسية استخراج الاقامات هذا الحل اغلي و لكن اسهل والشئ الاهم انة هيديك الاقامة وكل شئ دون عناء يذكر منك اواي مجهود ومن الممكن ان تقدم وانت في بلدك والمكتب هيحجز معاد المقابله وتاخد الموعد تقابل وبعد ذلك من اختصاص المكتب ولكن من الممكن ان التكلفة تزيد 1000 ليرة عن السابق.